Måste vi fira Fantasi-Jesus?

Kom och tänka på kristi himmelsfärd och liknande totalt ointressanta helgdagar. Varför ska folk få ledig från skolan bara för att nån snubbe som ingen vet fanns eller ej, åkte upp till himmlen? (Hör själv hur de låter...).
Ja, alla skolbarn blir ju självklart superglada över ledigt och arbetandes folk blir väl muntra över mera OB etcetera. men bara idéen om att vi skall vara lediga för att nån fantasi-kille flyger till himmlen...
När jag väl är inne på det spåret så tycker jag att det är lika sjukt att vi ger varandra presenter när samma fantasi-kille föddes för femtioelva tusen år sedan. Känns lika dumt som att fira att pippi långstrump föddes..
Bara för att vi har gjort det hela livet så känns det självklart och att jämföra med Pippi låter helt gaalet, men tänk, om vi hade firat Spiderman som tradition enda sedan vi föddes, då hade ju det varit hur uppenbart normalt som hellst. Handlar ju bara om tradition, som ingen ifrågasätter. För mig innebär julen att ha det mysigt med nära och kära, äta god mat, baka tillsammans, pynta tillsammans, kolla på kalle anka och ge varandra presenter som uppskattning- inte en enda tanke skänker jag till Fantasi-Jesus.
Jag tycker inte att det ska finnas sådana speciella helgdagar relaterat till religion i ett land med religionsfrihet. Skall alla religioner få ha sina helgdagar hade vi varit lediga hela tiden. Ja tycker att man skall få kunna ta ledigt över julen istället, och liknande storhelger (kanske ohållbart i verkligheten j, men endå). Ska vi ha religiösa helgdagar så ska alla religioner få ha sina...eller ingen! (och vi ska inte komma å säga att detta är vårt land som präglas av kirstendomen därför ska vi ha våra kristna helgdagar, för det är allas värld där alla ska få leva på lika villkor. Det finns inget "vårt" och "deras").

Lite halv orealistiskt tänkande kanske, men well well.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback