Defensive

Nu skall jag försvara småhundarna och bärväskor. Hela tiden får man höra och läsa om hur taskigt det är att ha en hund i en väska och fy fan ush och tvi vilka djurplågare and so fourth.
När jag "reser" (bussar och liknande) med min hund, en liten papillon på 3,3 kilo,så skall  varenda människa fram och peta och klappa och röra och locka och vråla och stirra upp sig och glo och peka på oss. Detta blir en ganska stressig miljö för en såpass liten individ och jag själv står heller inte ut.
Det är psykiskt väldigt frustrerande och jobbigt för både hundägare och hund när en hel buss sitter och fullkomligt stirrar och viskar saker och skall sträcka fram handen och pilla som om det vore deras rättighet. Hundar är ingen allemansrätt, det är em privat familjemedlem som ingen annan har rätten att ta på, jag går inte fram och tar på ditt spädbarn, inte sant?  Jag använder min bärväska till min hund som ett transportmedel när vi befinner oss på folktäta områden, om vi ska innom en affär på väg hem från någonstans (dock ej Mataffärer) eller när vi skall åka nånstans med kollektivtraffik. Han är mycket lugnare i väskan och kan sova gott och slippa pressen av ett hysteriskt gäng, och när jag känner mig illa till mods och blir nervös känner min hund av det, vilket vi båda då slipper.

Att man blir dömd på alla vis rakt upp och ner på gatan när man kommer med en liten hund kan jag förstå, folk tror att man vill ta efter kändisar etc, utan medvetande och kunskap skapas fördomar och negativitet.
Folk har oftast ingen aning om att större delen av småhundsägarna (som alla andra hundägare) sitter på forum och diskuterar, engagerar sig i kurser och utbildningar för att kunna tilldela sin lilla älskling ett ännu bättre liv, vandrar oändligt långa sträckor i skogar, på ängar och i naturreservat för att bara njuta med den lille...Den här bilden av Paris Hilton- kopior och hela den biten är en mycket förvrängd sådan. Jag kan hålla med om att jag sett nån enstaka person verka vilja agera Paris Hilton med sin lilla hund, men det finns alltid undantag med allt.

För att ta upp ett tredje perspektiv på problemet, så kan jag nämna det här med att folk som ser en hundägare med sin chihuahua eller liknande små raser kläcker ur sig kommentarer som - Oj det var en liten en, det var inte mycket att hänga i julgranen, eller - Hah, den kan man ju stoppa i fickan.
Små hundar är lika mycket hund som stora. Det är inte mer hund i sinnet för att det finns mer kropp att ta på. Jag menar, jag tycker inte att min vän som är 150 cm är mer männika än min andra vän som är 185 cm...

Och en sista sak, folk tycker att det är taskigt att gå 10 meter med en hund i en väska när dom själva har kaniner i burar och äter kött... För mig är den en mindre motsägelse, men det är ju bara min åsikt...

Kommentarer
Postat av: Vegardanja

Thanks for your hard work,the info ,links , and rescourses are an asset to our business.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback